Maart 2005
Op een frisse zaterdagmorgen in maart 's ochtends vroeg alle motoronderdelen ingeladen en naar Piet gereden. De hele stationcar ligt vol met 2 motorblokken, 2 koppen, 3 carterpannen, oliepompen, carburateurs etc. etc. Toch wel effe tillen zo in je eentje maar het lukt wel. Bij Piet alles uitgeladen en op de kruiwagen naar de kelder gereden alwaar de 'wonderbare werkplaats' is. Wat gaan we doen met de motorblokken? Allebei hebben ze flinke scheuren van de vorst (uitzettend koelwater), wat erop duidt dat ze een tijdje in het weiland hebben gestaan. Van de reserve Rosalie weet ik dat dat het geval was. Van de andere zal dat ook wel zo zijn geweest, gezien de roestige staat waarin die werd opgekocht door de vorige eigenaar. Die heeft wel in het blok uit '35 de zaak laten lassen en de kop loodvrij laten maken. Op die motor staat een plaatje dat ie gereviseerd is in de fabriek van Citroen. Dat betekent dat de maatvoering van de zuigers en lagers weleens kan afwijken.
Piet pakt de schuifmaat en micometer erbij om de zaak op te meten. De krukassen en de zuigers en de cylinders. Wat doen we met het blok. Het is wel gelast, maar als er maar een klein gaatje in de las zit loopt straks zo het koelwater eruit. Misschien kunnen we een 2e hands blok op de kop tikken in de clubvoorraad of bij iemand? De rest kan er dan gewoon op gemonteerd worden. Dat wordt dus zoeken. De zuigers en cylinders moeten ook gereviseerd worden, in ieder geval weer glad gehoond. Het ene zuigerpaar vertoont nogal wat speling op de as, maar dat is op te lossen. Uit een kast tovert Piet nog een stel geprepareerde zuigers en cylinders. Ik durf het bijna niet te vragen..., maar kunnen we hem niet een beetje opvoeren? Het setje is van een 1900 en zou er zo in moeten passen. Dat geeft wat meer reserve dan een 1600 motor straks. De eerste traxen hadden ook een 1600 en zijn daarna snel voorzien van grotere cylinder inhoud.
We spreken af dat Piet het eens rustig gaat opmeten en de ijzervoorraad gaat inspecteren. Over een half jaartje zal er wat werkends uit voort gaan komen.
De rest van de maand is het berekoud, of juist te mooi weer om in de schuur te duiken. De mx-5 club heeft ook zo zijn ritten en jaarmeeting... Ton gebeld om een datum te prikken voor het restauratieplan en onderdelen schouwing. Maar die heeft het nog even te druk met een andere klus. Over 2 weken is er lucht.
April 2005
Geert belt met het vreugdevolle nieuws dat hij kasten heeft geregeld. De zooi in de garage zal wel niet echt tot een opgeruimd gevoel bijdragen. Inmiddels is het meeste losse spul in opbergboxen gedaan, maar de vloer rondom het chassis moet opgeruimd zijn om er te kunnen werken.
Op de bestuursvergadering van TAN zuid spreken we af om de volgende zaterdag aan de slag te gaan. Men maakt zich al zorgen om straks door een opgevoerde Rosalie van de weg te worden gedrukt. Ook wordt vriendelijk geinformeerd of ik er niet liever een hotrod van wil maken.
Op de zaterdag - eerst moest David's team nog even voetballen bij 3 graden celsius (br) - ga ik naar de schuur en zie Geert al verwoed een stellingkast in elkaar schroeven. Die gaan we achterin de schuur zetten en daar kunnen dan de onderdelen in. Dat ruimt heel aardig op. De wielen kunnen er mooi onder. De vloer is nu alleen nog bezaaid met roestige onderdelen van de reserve auto en versnellingsbakken en remkabels e.d. Er is ook een afsluitbare kast, maar daar hebben we nog geen spullen voor om in te leggen. Dat komt nog wel. De rest van de onderdelen ligt nog in het koetswerk.
Leontien komt - vrolijk als altijd - ineens binnenstappen met koek en zopie. Dat is een verrassing.
's Middags nog even met Ton gebeld, en het gaat er naar uitzien dat we morgen de zaak ter plekke kunnen doorspreken. Ik wil graag met het onderstel beginnen. Dat kan nog wel een extra likje zwarte lak gebruiken. Wat moet eerst, de vooras en fusees etc. of het verenpakket achter? Ook ben ik benieuwd welke onderdelen ik nog mis om het geheel in elkaar te zetten. |